Hosta...

Här diskuterar vi just avel, genetik och hälsa.

Moderator: Moderatorer

Hosta...

Inläggav Helene fre jun 11, 2010 8:01 pm

Idag var tredje gången som jag sökt veterinärvård pga att Oliver hostar - och tredje gången som han friskförklaras helt! Enligt veterinärer så har inga infektionsparametrar som talar för infektion, han är avmaskad enligt konstens regler, hans hjärta och lungor låter helt fint, röntgenundersökning visar inget, intubation för svalginspektion är helt ok, öronundersökning likaså. Jag har ifrågasatt om det är astma, men det tror de inte heller. Jag har läst att man inte skall ge iskallt vatten, så mina katter får alltid sitt vatten ljummet.

Förutom hostan så är Oliver en mycket livlig och livsglad katt, verkar må prima.
Varför hostar en katt? Tips?
:osäker:
Matte spinner - det gör även katterna S*Cobby Luck Ophelia och lillebrorsan Oliver
(blå- respektive brunmaskad colourpoint perser)
Användarvisningsbild
Helene
Internationell Champion

Re: Hosta...

Inläggav Annette lör jun 12, 2010 12:14 pm

Det enda jag kan komma på som du inte kollat är möjligen mask. Inte så sannolikt på en innekatt, men kanske kan vara värt att maska av en extra gång ändå. Inte så dyrt eller tidskrävande trots allt som ett försök.

Du har ju lyssnat på hjärtat annars är det detta som jag först komemr att tänka på med hosta. Vet inte om de kan ha HCM eller annan hjärtåkomma som INTE hörs på auskultation. Jag har en äldre exotichona, Cattis, som jag trodde hade någon form av hjärtproblem och ultraljudade hos Nilsfors för HCM. Hon var helt frisk i hjärtat och han sa direkt att det är lite lätt astmatiskt och ge henne cortison under någon månad så fixar det sig. Inte alls allvarligt tyckte han. Jag har dock aldrig gett henne cortison för hon är så pass lite besvärad av det att det inte varit motiverat. Men jag vet att jag kan ta till det om det SKULLE bli problem. Cortison till katt ger man ju i väldigt höga doser (jfr med hund eller människa). De kräver och tål oerhört mkt mer. Viktigt dock att trappa ut under en vecka inför upphörande.

Om Oliver är frisk och pigg på alla vis och inte har besvär av hostan eller att den är för ihållande och jobbig för honom så skulle jag inte göra ngt. Människor kan ju t ex ha viss hosta normalt utan att det är något egentligt fel bakom utan bara högre känslighet i luftrör etc. Jag t ex nyser väldigt ofta och mycket och det gör mina föräldrar också, så vissa saker kan helt enkelt vara äftliga drag som inte är sjukliga.
Annette
... som har en mysig liten rakorad scottehona till salu!
Användarvisningsbild
Annette
Moderator
Moderator

Inläggav Helene mån jun 28, 2010 9:49 pm

Tack för svaret Annette. Avmaskad har han blivit vid flera tillfällen, så det lär nog tyvärr inte hjälpa ytterligare en gång.
Jag ska beställa tid för ytterligare lungröntgen om någon månad, veterinärerna menar att han är för ung för att få astma, men de vill samtidigt göra en provokationstest för att se om hostan blir bättre av kortisonbehandling (om de väljer tabletter eller inhalationsbehandling för detta har jag ingen aning om).
Kanske är det som du skriver normalt att vissa individer hostar, helt utan anledning. Men trots allt blir man ju som djurägare orolig, även om undersökningar hittills inte visat något.

Det är ju tur att jag han inte är med på utställningar, då hade det kanske funnits flera andra kattägare som tittat konstigt om han hostat.....
Matte spinner - det gör även katterna S*Cobby Luck Ophelia och lillebrorsan Oliver
Användarvisningsbild
Helene
Internationell Champion

Inläggav Annette fre jul 02, 2010 3:13 pm

Det är nog bara tablettbehandling som är aktuellt på katt... Undrar om det skulle gå med inhalator, för vilken katt drar ett djupt andetag på kommando och håller sedan andan i några sekunder...? :osäker:
Annette
Användarvisningsbild
Annette
Moderator
Moderator

Inläggav Helene fre jul 02, 2010 9:01 pm

Inhalationsbehandling på djur (med inhalationsmask) blir tydligen mer och mer vanligt även inom djursjukvården enligt artiklar som jag läst om detta, orsaken är ju att försöka hålla biverkningsfrekvens så låg som möjligt. Kortison är ju känt för att ge systembiverkningar generellt och vill man enbart behandla luftvägarna så bör tydligen inhalationsbehandling vara att föredra . Behandling med inhalationsmask fungerar ju inom humansjukvården både på barn, medtagna eller medvetandesänkta patienter, så det bör nog fungera även på djur? För visst förstår jag att katter inte kan hålla andan på kommando... :fniss: Inhalationsapparater är ju dock lite dyra i inköp (runt 1000-lappen).
Användarvisningsbild
Helene
Internationell Champion

Inläggav Annette mån jul 05, 2010 10:04 am

Visste faktiskt inte att man kör med inhalationsbehandling på djur i hemmet. Tänkte bara på vanliga hederliga små handapparater att andas i och det kunde jag ju inte se funka. Men det är klart lite större med helmask för ansiktet borde ju funka! :glad:
Annette
Användarvisningsbild
Annette
Moderator
Moderator

Inläggav Helene fre aug 20, 2010 10:54 am

Oliver har fortfarande sin hosta, så nu har vi varit inne på nya undersökningar med ytterligare röntgenbilder och blodprovstagning.

Röntgenbilderna visade diffus stråkighet i en av lungloberna samt att han även har en vidgad matstrupe och förstorad mjälte. Ev trodde veterinären att detta kunde bero på en inflammation, men var inte helt säker. Det är tydligen svårbedömt. Men samtliga blodprover var helt ok. Så nu ska Oliver få testa en provkur med kortison för att se om det ev är en bronkit som orsakar besvären.
Jag håller tummarna och hoppas!

Men själv har Oliver "inga bekymmer i världen" verkar det som, han är helt opåverkad av sin hosta (och även det faktum att matte pungat ut med över 3000 kr på undersökningar :blink:).

Oliver är en riktig buse som hela tiden har full aktivitet och glimten i ögat, så förhoppningsvis är hostandet inget farligt iallafall.
Användarvisningsbild
Helene
Internationell Champion

Inläggav Annette sön aug 22, 2010 3:08 pm

Trots allt det är det ändå viktigast att Oliver inte har ont av sin hosta utan att han har full livskvalitet! Får hoppas det är en inflammation av t ex virus så att det helt enkelt ger med sig så småning om.
Annette
Användarvisningsbild
Annette
Moderator
Moderator

Återgå till Avel, genetik och hälsa